هنگام جوش آوردن ماشین چیکار کنیم؟

رانندگان با تجربه همیشه به علامت های درون خودرو توجه دارند. وقتی که در حین رانندگی در هوای خیلی گرم به طولانی مدت هستید، متوجه می‌شوید که درجه آمپر آب خیلی بالا رفته است باید حواستان به علامت جوش آوردن ماشین باشد و اگر زمان زیادی از داغ شدن موتور ماشین گذشته باشد طوری که دما از حد نرمال بالاتر رفت، احتمالا بخار غلیظی از کاپوت خارج می‌شود. پس رانندگان باید بالا رفتن دمای موتور را جدی بگیرند تا از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کنند.

در روزهای گرم تابستان بعضا رانندگانی را در خیابان‌ها می‌بینیم که بغل ماشین پارک شده‌ی خود ایستاده‌اند، کاپوت را بالا زده‌ و با سردرگمی به موتور خودروی خود نگاه می‌کنند که غرق در بخار و دود شده است. و بدتر از این حالت بعضا افرادی پیدا می‌شوند که چند لیتر آب روی موتور خالی می‌کنند و این عمل یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که یک راننده می‌تواند مرتکب شود و به موتور خسارت وارد کند. پس در این شرایط اضطراری بهتر است بجای استرس و انجام کارهایی که وضعیت را بدتر می‌کنند، خونسرد باشیم و روی راه‌حل‌های درست و منطقی متمرکز کنیم.

کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین نباید انجام دهیم

اگر هنگام رانندگی متوجه بالا رفتن غیرعادی آمپر آب شدید، خودرو را کنار بزنید و صبر کنید تا آمپر پایین آید. در غیر این صورت نباید این کارها را انجام دهید:

1) خاموش کردن ماشین

سریعا در یک مکان مناسب کنار بزنید و ماشین را خاموش نکنید. خاموش کردن ماشین یعنی حرکت نکردن پروانه ی آب داخلی رادیاتور. پس این‌ها یعنی مانع از خنک شدن موتور. چراکه موتور داغ است و باید بدون کمک رادیاتور و پروانه خنک شود. داغ بودن موتور قفل شده هم سبب می‌شود تا احتمال آسیب‌دیدگی به قطعات پیشرانه بیشتر شود. این خطر ممکن است تا حدی پیش برود که واشر سرسیلندر بسوزد، سرسیلندر و بلوک موتور بر اثر شدت گرما صدمه ببینند.

2) باز کردن در رادیاتور

درب رادیاتور را به هیچ وجه باز نکنید، چون وقتی که آب داغ است، تحت فشار زیاد و دمای بالا می‌جوشد و قطرات آن درصورت باز شدن درب آن به بیرون پرتاب می‌شود. برای همین است که اگر درب رادیاتور را باز کنید، به احتمال قوی بخار و آب بسیار داغی که به بیرون پرتاب می‌شوند، خطر سوختگی و خسارت‌های جانی را به بار آورند.

3) آب ریختن روی موتور

و سومین کاری که نباید انجام دهید، ریختن آب روی موتور است. ریختن آب روی موتور باعث می‌شود تا  از داخل و بیرون موتور اختلاف دمایی به وجود بیاید و از نظر فیزیکی، شانس ترک خوردن موتور هم بیشتر شود. شاید ریختن آب روی موتور در نگاه اول مفید به نظر برسد و به کاهش دمای آن کمک کند، اما در عوض صدمه‌ و خسارت‌های جدی‌تری را به دنبال دارد.

"<yoastmark

4) نکات جلوگیری از جوش آوردن ماشین

پیش از آن که به مرحله ای برسید که بپرسید ماشین جوش میاره چه کنیم، بهتر است با نکاتی آشنا شوید که از جوش آوردن ماشین جلوگیری می کند.

5) ماشین خود را در سایه پارک کنید

شما می توانید اختلاف دما بین سایه و خورشید را احساس کنید. پارک در سایه نه تنها شما را خنک نگه می دارد بلکه می تواند عمر ماشین شما را طولانی تر کند.

6) از محافظ پنجره اتومبیل استفاده کنید

این سپرهای حرارتی UV باعث می شوند فضای داخلی از گرمای فوق العاده حفظ شود، به علاوه باعث می شود فضای داخلی شما در برابر محافظت شود.

7) پنجره های ماشین را کمی باز کنید

پنجره های بسته هوای گرم را درون ماشین نگه می دارند. پنجره های خود را کمی باز بگذارید تا هوا بتواند آزاد شود البته مراقب باشید که به قدری باز نباشد که امکان سرقت ماشین فراهم شود.

8) درجه حرارت ماشین را همیشه چک کنید

مراقب باشید که درجه حرارت به سمت مرکز باشد. اگر به سمت گرم است، موتور را خاموش کنید و بگذارید ماشین خنک شود.

9) بخاری را روشن کنید

روشن کردن بخاری می تواند هوای گرم را از محفظه موتور بیرون بکشد و موتور را خنک کند. این مشکل اساسی را برطرف نمی کند ، اما این یک اقدام خوب برای خنک کردن ماشین است.

روش دیگر برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو

در نتیجه؛ اگر ماشینتان جوش آورد و شما نتوانستید آن را درست کنید و یا از امتحان کردن را‌ه‌حل‌های مختلف خسته شده‌اید کافیست از خدمات سرویس و تعمیر خودرو با امداد خودرو کرج تماس گرفته و بعد از انجام هماهنگی‌ های لازم، مکانیک سیار آنلاین را به محل دلخواه شما می‌فرستد. تلفن تماس ما: 09194656298