سوختن واشر سر سیلندر

در موتور خودرو قطعات زیادی وجود دارد که هر کدام دارای وظایفی هستند اما برخی از این قطعات که در ظاهر بسیار ساده هستند از کارایی بسیار مهمی برخوردار هستند. واشر سر سیلندر یکی از این قطعات حساس و مهم است که علی رغم حجم کم و در چشم نبود دارای وظیفه خطیری است.این قطعه حیاتی معمولا  دارای عمر بسیار زیادی است اما در شرایط غیر نرمال امکان صدمه دیدن آن وجود دارد. از همین رو هر گاه سر سیلندر به هر دلیل خراب شود از اصطلاح سوختن واشر سیلندر استفاده می گردد. به بعبارتی هر گاه واشر سر سیلندر دفرمه شود می گویند واشر سر سیلندر سوخته است.اما برای درک این موضوع و علائم سوخت واشر سر سیلندر بهتر است در ابتدا با خود این قطعه بطور کامل در مقاله امداد خودرو کرج آشنا شویم.

واشر سر سیلندر چیست؟

بلوک اصلی موتور بدلایل مختلف از دو قسمت مختلف تشکیل شده که قسمت بزرگ و اعظم آن که پیستون ،شاتون و میلنگ درون خود جای داده است، را بدنه اصلی و قسمت فوقانی که بخش کوچکتری است و سوپاپ های و غیر در آن تعبیه شده است را سر سیلندر می نامند . از این رو تمامی حفره های آب که برای کاهش دما بلوک موتور وجود دارد و همچنین حفره عبور سیال روعن که به منظور روغن کاری استفاده می گردد در هر دو قسمت وجود دارد. از همین رو باید بخش اتصال بدنه اصلی و سر سیلندر بطور کامل آبندی و سیل گردد تا مایعات مختلف با یکدیگر مخلوط نشود. همچنین در صورت عدم آبندی امکان ورود آب و روغن به محفظه اصلی سیلندر خودرو نیز وجود دارد. از همین رو واشر سر سیلندر همانطور که از نامش مشخص است در بین بدنه اصلی و سر سیلندر قرا داده اند تا همه چیز بطور کامل آبندی گردد.همچنین واشر سر سیلندر باعث هدایت صحیح آب و روغن در حفره های مربوط خواهد شد.

اما سر سیلندر یک وظیفه حیاطی دیگر هم دارد. سیلندر خودرو در زمانی که پیستون به بالاترین قسمت خود می رسد فشار درون سیلندر در خودروهای بنزینی تا حدود 700 پی اس ای و در خودروهای دیزلی تا 2 هزار چی اس آی می رسد. از این رو اگر فضای بین سیلندر و سر سیلندر آبندی نشده باشد فشار آنقدر بالا خواهد بود که مطمئنا باعث خروج مخلوط هوا بنزین می گردد . همچنین در هنگام تخلیه هم امکان خروج گازهای حاصل از انفجار مخلوط وجود دارد . از همین واشر سر سیلندر با آبندی دقیق و کامل باعث عدم بروز این اتفاق خواهد شد.

با توجه مطالب فوق مشخص است که واشر سیلندر بدلیل مجاورت با محفظه سیلندر خودرو در مقابل حرارت و فشار بسیاری بالایی قرار دارد از این رو باید مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. واشر سر سیلندر به منظور مقاومت در برابر فشار و دمای بسیار بالا معمولا از فولادی چند لایه (MLS) استفاده ساخته می شود و در موتورهای قدیمی‌تر، واشر سرسیلندرهایی از جنس کامپوزیت آزبست و گرافیتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.همچنین در برخی از خودروهای نوع مسی هم دیده می شود.

دلیل سوخت واشر سر سیلندر

همانطور که متوجه شدیم اصلی ترین آسیب را به واشر سر سیلندر دمای بیش از حد وارد می سازد . چرا که واشر سر سیلندر ها در بهترین نوع خود هم تا اندازه مشخصی در برابر حرارت مقاوم است اما اگر دما از حد مجاز موتور بالا رود بدون شک آسیب خواهد دید. دما موتور در هنگام وجود آب و روغن کافی و مناسب همیشه در درجه حرارت مجاز ادامه فعالیت می دهد اما اگر مسیر خنک سازی  یا روانکاوی قطعات موتور آسیب ببیند واشر سر سیلندر اولین قطعه ای است که آسیب می بینید.

برای درک بهتر باید گفت اگر آب موجود در رادیاتور کافی نباشد یا منافذ عبور جریان آب در موتور گرفته باشد به سرعت دمای خودرو بالا می رود و باعث سوخت واشر سر سیلندر می شود. همچنین اگر روغن موجود در موتور به هر دلیل از پس روانکاوی قطعات موتور بر نیاید باعث خواهد شد دما خودرو به سرعت بالا رود و دیگر سیستم خنک کننده موتور قادر به کاهش این دما زیاد نیست. همین امر  دلیل دیگر سوخت واشر سر سیلندر است.

قابل ذکر است در همان دقایق اولیه بالا رفتن موتور آسیبی به واشر سر سیلندر وارد نمی شود اما در صورت بی توجهی، سوختن واشر سر سیلندر قطعی است.

سوختن سر سیلندر چه عوارضی دارد

همانطور که اشاره شد سوختن واشر سر سیلندر باعث نشتی آب می گردد . این آب بدلیل عدم آبندی مناسب واشر سر سیلندر می تواند وارد محفظه سیلندر شود و با مخلوط هوا وبنزین مخلوط گردد که بدون شک باعث افت توان موتور می شود. همچنین از آنجایی حفره های جریان آب و روغن در کنار یکدیگر قرار دارند این امکان وجود دارد  در صورت سوخت واشر سر سیلندر آب با روغن مخلوط خواهد شد و باعث کاهش غلظت روغن خواهد شد .لذا قطعا روانکاوری قطعات موتور بدلیل عدم وجود روغن خالص دچار مشکل خواهد شد و قطعات حساس موتور مانند پیستون ،میلنگ ،یاتاقان و غیره به مرور زمان آسیب خواهند دید. قابل ذکر است  بدلیل نشتی روغن و آب باعث می گردد که به مرور زمان روغن و آب موتور کاهش یافته و خاصیت های خود را از دست بدهند .

نشانه های سوختن واشر سر سیلندر

سوختن واشر سر سیلندر به سرعت تاثیرات منفی خود را به روش های  مختلف بروز می دهد . از همین برای اطلاع از سوخت واشر سیلندر بهتر است با نشانه آن آشنا شوید.

عدم کارکرد صحیح موتور یا همان بد کارکردن

وقتی واشر سر سیلندر موتور می سوزد به دلایل ذکر شده باعث افت راندمان موتور می شود . چرا که واشر سیلندر از آب بندی بخش اتصال دو قسمت بدن سیلندر و سر سیلندر باز می مانند و باعث ورود آب یا روغن به محظفه سیلندر می شود باعث می گردد. همچنین  بدلیل نشتی فشار درون سیلندر به حد تعیین شده نرسد . از همین رو موتور شروع به بد کارکردن می کند که در صورت عدم توجه قطعات دیگر نیز آسیب دیده و خرج هنگفتی را بر روی دست مالک می گذارد.

حضور روغن وآب بر روی بدنه موتور

وقتی واشر سر سیلندر بسوزد امکان دارد که مایعات موجود نظیر آب و رغن از محل اتصال سیلندر و سر سیلندر به بیرون نشت کند. از این رو با مشاهده عینی موتور می توانید ان را تشخیص دهید. البته این اتفاق بیش تر زمانی مخ می دهد واشر سر سیلندر به شدت سوخته باشد .

نشتی داخلی

سوختن واشر سرسیلندر امکان دارد جزیی باشد بطوریکه شاید این اتفاق بصورت داخلی باشد و فقط بین حفره های آب و روغن بوجود آید. در این صورت دیگر نشتی خارج رخ نمی دهد تا بتوان با چشم آن را مشاهده کرد.برای تشخیص این اتفاق باید روش های دیگر را پیش گرفت.

تغییر رنگ روغن

اگر آب به بدرون حفره روغن نفوذ کند ،روغن به رنگ قهوه ای روشن در خواهد آمد و در زیر کاورهای سوپاپ های یا روی درپوش ورودی روغن به موتور قابل مشاهده است.

تغییر رنگ آب

همچنین روغن نفوذی به حفره آب باعث شیری شدن رنگ آب می گردد ،از این رو اگر در مخزن آب یا در پوش رادیاتور نشانه ای از مایع شیری رنگ مانند سس مایونز روبرو شدید بدانید که واشر سر سیلندر موتور سوخته است.

وجود حباب در رادیاتور

اگر واشر سر سیلندر مابین محفظه سیلندر و حفره آب آسیب دیده باشد فشار حاصل از محفظه احتراق به سیستم خنک کننده نشت می کند . از همین رو اگر درب رادیاتور را باز کردید و با حباب های روی آب شبیه به چوش آوردن روبرو شدید نشانه هایی از سوختن واشر سر سیلندر است.

دود سفید

اگر دود سفید از اگروز خارج شد، نشان دهند حضور آب در محفظه احتراق است. این مورد بیشتر در ابتدای روشن کردن موتور قابل رویت است چرا که وقتی موتور خاموش است آب تحت فشار بدرون محفظه احتراق نفود کرده و پس از روشن شدن موتور تحت حرارت محفظه احتراق به بخار تبدیل شده و رنگ دود را سفید می کند.

دود آبی

وقتی بدلیل سوختن واشر سر سیلندر روعن به درون محفظه احتراق برود به همراه مخلوط آب و بنزین می سوزد و دود خارج شده از اگروز به  آبی کم رنگ متمایل می شود. هر چقدر میزان آسیب دیدن واشر سر سیلندر بیشتر باشد ،روغن بیشتری نشت می کند و رنگ دود آبی تر می شود.

کم کردن آب

اگر هر از چند گاهی و در فواصل کوتاه احساس می کنید که آب رادیاتور شما کم می شود ،می تواند نشانه هایی از سوختن واشر سر سیلندر باشد.چرا که آب بدلیل خرابی واشر سر سیلندر با بدرون محفظه احتراق رفته و بخار می شود و یا با روغن مخلوط می گردد.

کم کردن روغن

دقیقا شبیه به کم کردن آب این امکان وجود دارد که روغن موتور نیز نشت کند و به درون محفظه احتراق و یا سیستم خنک کننده موتور راه باید.

خرابی کامل موتور

در موارد خرابی شدید واشر سرسیلندر، وقتی مقدار زیادی مایع خنک کننده وارد سیلندر شود، می‌تواند موجب قفل هیدرواستاتیکی که به اصطلاح هیدرولاک می گویند شده و آسیب دائمی به موتور خودرو وارد کند.

سر سر سیلندر قطعه گران قیمتی نیست اما تعویض آن هزینه زیادی دارد.چرا که برای رسیدن به واشر سر سیلندر باید قطعات زیادی نظیر  قطعات تایمینگ، منیفولد ورودی و اگزوز، قطعات سرسیلندر و خود سرسیلندر باز شوند . همین امر باعث افزایش دستمزد هزینه تعویض سر سیلندر خواهد شد.

در انتها اگر شما هم با این مشکل برخورده اید آن را با ما در ذیل این مقاله به اشتراک بگذارید چرا که دانستن تجربیات شما هم برای ما و هم برای کاربران دیگر می تواند بسیار مفید باشد.