در کارخانجات برای ساخت ماشین فقط از یک نوع فلز استفاده نمی کنند. تولید کنندگان از فلزات مختلف مانند فولاد و آلومینیوم، آهن و تیتانیوم برای قسمت های مختلف خودرو استفاده می کنند. فولاد معمولاً در ساخت شاسی و پنل بدنه کامیون ها و خودروها استفاده می شود. دلیل استفاده فولاد در بخش خودرو ، مجموعه منحصر به فرد از ویژگی های فولاد است. اما لازم به ذکر است که تنها فلز مورد استفاده در بدنه اتومبیل فقط فولاد نیست. فلزات دیگر مورد استفاده برای این کار، آلومینیوم، آهن و تیتانیوم می باشد.

خودرو به عنوان وسیله ای که روزانه به میزان زیادی انسان ها با آن سروکار دارند به حساب می آید به همین دلیل اهمیت دارد تا از مرغوبیت و استحکام بالائی برخوردار بوده تا حافظ جان بشر باشد. کاربرد آهن در صنایع خودروسازی به گونه ای گسترده است که در این مقاله به صورت اختصاصی به بررسی انواع ورق های بدنه خودرو و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

بدنه خودرو از چه فلزی ساخته میشود؟
بدنه خودرو از چه فلزی ساخته میشود؟

ورق گالوانیزه به عنوان محصولی کلیدی در صنعت خودروسازی به حساب می آید به گونه ای که قیمت ورق گالوانیزه می تواند بر روی قیمت نهایی خودرو تاثیر گذار باشد. این محصول به دلیل دارا بودن مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ زدگی، انعطاف پذیری و رنگ پذیری بالا، مقاومت در برابر نمک های محلول در آب همچنین صاف ویکدست بودن در ظاهر در ساخت بدنه خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. ضخامت ورق بدنه خودرو برابر با ۰.۴ تا ۲ میلی متر و عرض ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ و ۸۸۰ میلی متر می باشد. ناگفته نماند تولید ورق گالوانیزه مورد نیاز صنایع خودروسازی در ایران موجب شده تا قیمت تامین مواد اولیه به میزان ۳۰ درصد کمتر از موارد مشابه خارجی برآورد شود.

ورق سیاه به عنوان محصولی که پایه و اساس کار تولید ورق گالوانیزه به حساب می آید نیز می تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت تمام شده ورق گالوانیزه و در نهایت قیمت خودرو داشته باشد. البته همانگونه که پیش تر عنوان کردیم خودکفایی صنایع فولادی ایران در تولید این گونه ورق ها، خود باعث کاهش قیمت ها تا میزان 20 تا 30 درصد از زمانی که از خارج کشور تهیه می شد، شده است.

رینگ خودرو را می توان از مواد مختلفی تهیه کرد. هر ماده ای که در رینگ خودرو استفاده می شود می تواند بر وزن ، استحکام ، دوام و سطح آن تأثیر بگذارد. مواد با کیفیت همچنین هزینه رینگ را افزایش می دهد.

رینگ فولادی
رینگ های فولادی ارزان ترین رینگ های موجود هستند. این رینگ ها اغلب از نظر ظاهری ساده پوشانده شده اند.

رینگ های آلیاژی آلومینیومی
رینگ های آلیاژی آلومینیومی محبوب ترین ماده ای هستند که در رینگ خودرو استفاده می شوند. این ماده در عین حفظ استحکام و دوام مقرون به صرفه است. همچنین این رینگ ها شیک هستند.

رینگ های کروم
رینگ های روکش دار کروم گران ترین گزینه موجود در بازار هستند. این رینگ ها معمولاً با آلیاژ آلومینیوم ساخته می شوند و سپس با روکش کروم بازتابنده پوشش داده می شوند.

غلاف های پلاستیکی
Hubcaps ، مانند آنهایی که معمولاً روی رینگ های فولادی قرار می گیرند ، از پلاستیک ساخته شده اند. هابکاپ های پلاستیکی ارزان قیمت تولید می شوند اما از دوام بالایی برخوردارند.

رنگ و کت شفاف
رینگ های آلیاژی آلومینیومی قبل از اتمام رنگ و روکش شفاف دریافت می کنند. این به چرخ اجازه می دهد تا در برابر زنگ زدگی مقاومت کند و جذابیت آنها را نشان می دهد.