شاتون موتور

گاهی ما اسم چند قطعه در خودرو می شنویم ولی شاید درباره وظایف آنها چیزی نمی دانیم و حتی نمی دانیم آن قطعه کجای خودرو نصب می شود. اما ناشناخته بودن این قطعات دلیل بر این نیست که اهمیتی در خودرو ندارند بلکه شاید وظایف بسیار مهمی را در خودرو دارند. نا آشنا بودن با این قطعات کوچک ولی پر نقش، ممکن است باعث می شود ما راه های حفظ آنها را نیز ندانیم و این کار، خرابی و از بین رفتن آنها را در پی خواهد داشت.

یکی از این قطعات شاتون است که اندازه کوچک آن دلیلی بر کم اهمیت بودن اش نیست. شاتون در موتور خودرو نقش بسیار مهمی دارد و خرابی آن عواقب بسیاری برای خودرو در پی خواهد داشت. در این مقاله درباره شاتون و اجزای و عوامل خرابی آن صحبت خواهیم کرد.

شاتون موتور چیست؟

شاتون یکی اجزای بسیار مهم در خودرو است که بین میل لنگ و پیستون ارتباط برقرار می کند و همچنین حرکت عمودی (رفت و برگشتی) پیستون را به حرکت چرخشی یا دورانی تبدیل می کند. البته شاتون وظایف بسیاری را در موتور بر عهده دارد؛ این قطعه انرژی لازم پیستون برای حرکت به سمت بالا جهت ایجاد تراکم بین مخلوط سوخت و هوا در محفظه‌ احتراق را تامین می کند. شاتون این نیروی لازم این فرایند را از میل لنگ می گیرد. بنابراین وظیفه اصلی شاتون در موتور، انتقال نیرو بین پیستون و میل لنگ و بالعکس، را بر عهده دارد و همچنین این نیرو را در هنگام انتقال به نیروی چرخشی یا عمودی تبدیل می کند. البته فرایند تبدیل نیروی چرخشی به عمودی و بالعکس توسط شاتون به کمک یاتاقان انجام می گیرد.

شاتون
شاتون

اجزای شاتون موتور

  • سر کوچک (یاتاقان کوچک)
  • بدنه یا ساق
  • سر بزرگ (یاتاقان بزرگ)

عوامل خرابی شاتون موتور

  1. تنظیم نادرست شاتون
  2. احتراق نامناسب
  3. کیفیت پایین شاتون
  4. روغن‌ کاری نامناسب
  5. استفاده از دنده‌ معکوس در زمان نامناسب
  6. نقص عملکرد پیستون
  7. فرسودگی یاتاقان متحرک
  8. تصادفات شدید

منبع : emdadkhodrokaraj.com