چگونه باطری ماشین را شارژ کنیم؟

اگر می خواهید این کار را با خیال راحت انجام دهید نحوه شارژ کردن باطری ماشین فراتر از اتصال یک شارژر است. دیر یا زود ، اکثر رانندگان با ناراحتی اجتناب ناپذیر یک باتری اتومبیل روبرو می شوند. نیازی نیست که یک مکانیک متخصص خودرو باشید تا بدانید بدون باتری روشن، ماشین شما به هیچ وجه روشن نمی شود. در این شرایط باید با خدمات تعمیر و نگهداری کنار جاده تماس بگیرید یا راهی برای رساندن وسیله نقلیه خود به تعمیرگاه پیدا کنید. هر دوی این گزینه ها ایده آل نیستند.

از طرف دیگر ، شما می توانید از این انتخاب ها اجتناب کنید و خودتان باتری خودرو خود را شارژ کنید. تا زمانی که از تجهیزات مناسب مانند یک شارژر باتری قابل حمل به دستتان برسد می توانید این کار را در هر کجا که نیاز دارید انجام دهید حتی زمانی که در کنار جاده گیر افتاده اید.

چگونه باطری ماشین را شارژ کنیم؟
چگونه باطری ماشین را شارژ کنیم؟

مراحل شارژر باطری ماشین

مرحله اول: باتری ماشین خود را پیدا کرده و آن را آماده کنید

قبل از شروع به شارژ باتری ماشین ابتدا باید آن را آماده کنید. برای انجام این کار، با تعیین اینکه آیا برای انجام شارژ نیاز به حذف باتری از خودرو دارید یا خیر، شروع کنید. برخی از باتری های خودرو باید از سینی های نگهدارنده خارج شوند در حالی که برخی دیگر را می توان همانطور که هست شارژ کرد. در اکثر وسایل نقلیه معمولی احتمالاً نیازی به برداشتن باتری برای شارژ آن نخواهید داشت.

مرحله دوم: آماده شدن برای شارژ

قبل از اینکه به نحوه شارژ کردن باطری ماشین در خانه بپردازیم باید بدانید که چگونه آنرا باید آماده کنید. اگر باتری مقداری آب داشته باشد ضربه زدن به آن بسیار آسان است. قبل از شروع کار، اگر باید باتری را از خودرو خارج کنید تا شارژ شود مطمئن شوید که ابزار لازم برای کار را دارید. برخی از باتری ها به راحتی قابل دسترسی هستند. با این حال، برخی از آنها در زیر یا در گلگیر قرار دارند و برخی حتی ممکن است بسته به نوع و مدل وسیله نقلیه شما در صندوق عقب یا زیر صندلی قرار گیرند.

مرحله سوم: نحوه شارژ کردن باطری ماشین

اطمینان حاصل کنید که همه لوازم جانبی خاموش هستند مخصوصا چراغها، از جمله چراغ داخلی خودرو خاموش باشد. اگر چیزی روشن بماند می تواند باعث قوس گیری باتری در حین کار با آن شود. ابتدا کابل های باطری را با آچار شل کنید و سپس برای جدا شدن باتری از جایگاه آن در ماشین تلاش کنید. هنگام کار با باتری اتمی خودرو و خارج کردن آن از ماشین، حتما از عینک ایمنی و دستکش محافظ استفاده کنید.

پس از اتمام کار با باتری ابتدا کابل منفی یا (همان کابل متصل به زمین) را جدا کنید. این همیشه کابل مشکی است مگر اینکه کسی کابل ها را با رنگ های اشتباه جایگزین کرده باشد. اگر به بالای باتری نگاه کنید می توانید ببینید کدام یک است کابل زمین علامت منفی (-) و کابل برق یا مثبت علامت مثبت (+) خواهد داشت.

پایانه های باتری را با یک برس تمیز کننده ترمینال و مخلوطی از جوش شیرین و آب تمیز کنید تا اسید باتری از بین برود. اگر پایانه ها و پایه های باتری دارای مقدار زیادی اسید است از محافظ چشم و ماسک استفاده کنید تا خوردگی هوا با چشم، بینی و دهان شما تماس نگیرد. تا زمانی که دستان خود را نشسته اید به صورت خود اصلا دست نزنید.

پس از تنظیم ولتاژ شارژر، آن را روشن کنید. حدود 5 ساعت زمان می برد تا مرحله اولیه شارژ را پشت سر گذاشته و 70 درصد باطری خود را شارژ کنید. شارژر به طور خودکار در مرحله دوم شارژ، به ولتاژ پایین تری می رسد. مرحله دوم شارژ ممکن است حتی 10 ساعت هم زمان نیاز داشته باشد.

اگر باتری دارای درپوش قابل جدا شدن باشد درپوش ها را با دقت جدا کرده و سطح آب را بررسی کنید. اگر هر یک از سلول ها کم به نظر می رسد فقط آب مقطر اضافه کنید. و مراقب باشید که باتری را بیش از حد پر نکنید. اکثر باتری های امروزی “بدون نیاز به تعمیر و نگهداری” هستند بنابراین نمی توانید آنها را برای بررسی سطح اسید باز کنید.

در آخر پس از این که مطمئن شدید باطری شما به طور کامل شارژ شده، آن را از شارژر جدا کنید یا آن را برای ذخیره سازی طولانی مدت، روی یک شارژر قطره ای قرار دهید. برای نصب مجدد باطری، شارژر را خاموش کنید و سپس سیم های برق را جدا کنید. باطری را به جایگاه خود در ماشین برگردانید و کابل های برق را دوباره متصل کنید.

نحوه اتصال شارژر باتری

دستورالعمل های مربوط به شارژر خاص خود را دنبال کنید. دستورالعمل های اساسی برای اکثر شارژرها عبارتند از:

مطمئن شوید که شارژر خاموش است.

کابل مثبت روی شارژر را به پایانه مثبت باتری وصل کنید.

کابل منفی روی شارژر را به پایانه منفی باتری وصل کنید.

شارژر را روی کمترین میزان شارژ تنظیم کنید.

شارژر را روشن کرده و تایمر را تنظیم کنید.

هنگام برداشتن شارژر، ابتدا آن را خاموش کنید سپس کابل مثبت و سپس منفی را بردارید.

چقدر باید باتری ماشین را شارژ کرد؟

اگر ولتاژ باتری زیر 11.85 باشد و شارژر شما 5 آمپر شارژ کند ، شارژ کامل یک باتری با 400 تا 500 آمپر خنک کننده سرد حدود 12 ساعت طول می کشد. اگر میزان شارژ ده آمپر 10 آمپر باشد ، شارژ کامل آن حدود 6 ساعت طول می کشد. هرچه ولتاژ مدار باز در باتری و آمپرهای خنک کننده بیشتر باشد ، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا باتری شارژ شود.

اگر سلول خراب است ، باتری شارژ نمی کند. در این صورت ، باتری یا وسیله نقلیه خود را با باتری خود به مرکز مراقبت خودرو Meineke محلی ببرید و ما باتری خودروی شما را عوض می کنیم.

اگر نمی توانید ماشین خود را راه اندازی کنید ، دستورالعمل های گام به گام ما را همراه با تصاویری در مورد نحوه شروع به کار باتری ماشین بخوانید ، ممکن است مفید باشد!